A dzogcsen, vagyis a "nagy tökéletesség" a legmagasabb tanítás- és gyakorlás forma a Bön hagyományban, ez azt jelenti, hogy önmagában teljes és nincs más követelmény a megvilágosodáshoz. Az elszánt gyakorlók számára a dzogcsen lehetőséget nyújt az egyetlen élet alatt való megszabadulásra. A késő huszadik századig a dzogcsen tanításokat titokban tartották, csak néhány tanítvány részesülhetet áldásaikból.

 

A Tapasztalati Átadást a Csak Tri-ként ismert szentirat (Nyam Gyu Dru Gyal wa'i Chag Tri) szövegéből emelték ki. A Csak Tri-nek 11 fejezete van, melyeket egy ötéves tanítási ciklura osztanak. E tanítások előkészítik a gyakorlót a tudat természetének felismerésére, valamint a tudat természetében való időzésre. Először a gyakorló eltávolítja az elhomályosulásokat és megszelidíti egóját. Ezt követően megedzi tudatát az egy pontra összpontasítás gyakorlatával. A lecsendesített tudattal végzett további gyakorlatok elvezetnek minket a tudat égbolt-szerű természetének felismeréséhez - üres, tiszta és ragyogó. Végül megpihenünk, úgy hagyva mindent, ahogy éppen van.

 

Alább található évekre bontva eme tanítási ciklus:

 

"A Tapasztalati Átadás, nyugaton, tanításaim központi eleme. Gyakran mondom, ha csak egyetlen szövegem lehetne, a Csak Tri kézikönyvet választanám, mert minden benne van, amit egy gyakorlónak gyakorolnia kell a dzogcsen ösvényének beteljesítéséhez."

 

Gese Tenzin Wangyal Rinpocse

 

Első rész: Ngöndro, vagyis az előkészítő gyakorlatok
A Ngöndro egy kapu vagy bejárat a Tapasztalati Átadás tanításaihoz. Ezen keresztül részesülünk a megvilágosodott lények és megvilágosodott mesterek áldásaiból. A kilenc, egységbe rendezett, egymást követő gyakorlat, vagyis a Ngöndro, segít megszelidíteni a tudatot,  segít a dharma ösvénye felé fordítani minket, és segít eltávolítani bármely betegséget, akadályt vagy mentális elhomályosulást, mely elfedi a tudat már eleve tökéletes természetét. E gyakorlatok tartalmazzák a leborulást, a meditációt, a mandala felajánlást és mantrákat.

 

Megjegyzés:
Alapvető fontosságú, hogy a Tapasztalati Átadás fejezeteit sorban egymás után gyakoroljuk. Ezért a Ngöndro előfeltétel a Tapasztalati Átadás tanításainak folytatásához.
Második rész: Bevezetés a tudat természetébe
Ez az elvonulás magában foglalja a siné gyakorlatát, mint az ügyes módszerek egyikét, egy nyugodt, összpontosított tudat kibontakoztatásához. Egyéb gyakorlatok is lehetnek ez alatt az elvonulás alatt, mint az ég nézés és a nap nézés. Eme elvonulás lényege, hogy megkönnyítse a bennünk lévő éber-tudatosság, vagyis a rigpa, megtapasztalását.

 

Harmadik rész: A dzogcsen nézet, meditáció, viselkedés és eredmény
A tanítványok tovább csiszolják a benső tisztaságot és beillesztik az éber-tudatosságot a meditációba, valamint a mindennapi életbe. A tanítások ezen részei az alap, az ösvény, a magatartás és az eredmény a dzogcsen szemszögéből való megértését és közvetlen tapasztalását hangsúlyozza.

 

Negyedik rész: Az akadályok eltávolítása
Ennél a résznél a hangsúly azon akadályokon való felülkerekedésen van, melyek a gyakorlás útjában állnak, miközben fenntarjuk és ápoljuk eredményeit. A tanítványok megtanulják, majd alkalmazzák a csatornákkal, a lung-gal és a tiglével való munkát az olyan gyakorlatokban, mint a trul khor, a cá lung, valamint további támogató gyakorlatokban.

 

Ötödik rész: A Tiszta Fény Hét Ciklusának gyakorlata
Ezalatt a befejező elvonulás alatt, a tanítványok megkapják a végső útmutatást a meditációhoz és a dzogcsen nézethez. A sötét elvonulás e tanítások hagyományos tetőpontja, ami ekkor jobban kifejtett. Az utolsó elvonulást követően, azon tanítványok részére, akik végigvitték az első résztől kezdve az ötödik részig e tanításokat és készen állnak, megkaphatják a negyvenkilenc napos sötét elvonulásra a személyes útmutatást.